Jag tappade bort gruppen! (#blogg100 dag 44)

Sista bilden innan jag tappar bort mina reskamrater.

På bilden ovan är det bara några sekunder tills jag kommer att tappa bort mina reskamrater i folkmassan utanför Potalapalatset i Lhasa. Men det kommer att dröja flera minuter innan jag upptäcker det.

Det var mycket folk som gick runt palatset och svårt att hålla ihop som en grupp. Men jag försökte hålla koll så jag såg några framför mig. Just här visste jag att jag hade några bakom mig också, men jag missade helt när de passerade mig. 

Det kan bero på att jag fokuserade porten till Lahsa, eller snarare från Lhasa eftersom  den är tagen från det här hållet. Jag fortsatte i alla fall rätt fram och inte förrän vägen vek av åt höger började jag inse att jag tappat bort hela gruppen, eller om de var dom som hade tappat bort mig. 

Porten till Lhasa som den ser ut när man kommer dit.

 Jag stannade och funderade och bestämde mig för att ta mig över till Potala square. Jag ville inte missa min bild av palatset sett från torget. Eftersom jag var i höjd med porten till Lhasa så fick jag även den på bild sett från utsidan.

När jag tagit mig över den väl trafikerade gatan och styrde stegen mot torget upptäckte jag att det fanns en gångtunnel som alternativ för att korsa gatan. Den låg dessutom betydligt närmare på den vägen vi kommit. Det visade sig senare att det var just den vägen som den tibetanske guiden hade gått med gruppen. Han hade bara missat att se till att alla var med innan de gick ner i gångtunneln.

Väl ut på torget fick jag fångat Potalapalatset ur en bra vinkel och då fick jag också syn på mina medresenärer, en halvtimma efter att vi gått olika vägar nedanför palatset. Så jag behövde inte ta till någon av mina nödplaner. Det var bara att sluta an till gruppen igen.

Potalapalatset sett från Potala square. Där återfann jag dessutom mina medresenärer.

Efter besöket på torget gick vi upp på en utsiktsplats på muren bredvid porten till Lhasa. Där fick jag överblick och förstod hur jag kunnat tappa bort mina 15 medresenärer i folkmassan nedanför Potalapalatset. Jag missade när gruppen gick åt höger och fortsatte ensam rakt fram. 

Här ser man den röda stolpen där jag tappade bort mina medresenärer samt gångtunneln under vägen.

Detta är ett inlägg dag 44 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.


Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

