Då bytte jag jeep och förare! (#blogg100 dag 63)

 

Plötsligt började det ryka och lukta bränt i jeepen som jag satt. vår lokala guide fick ringa efter hjälp.

 Efter två nätter i Shigatse var det dags att ge sig ut på vägarna igen på vår väg mot Mount Everest Basecamp i Tibet. Vi hade en lång dags färd framför oss och minst ett pass på över 5000 meter att passera. Minnet var fortfarande glasklart från de första höga passen utanför Lhasa, där ingen av oss gillade chaufförens körteknik. Den här morgonen hade man fått fram ytterligare fordon, så en av oss erbjuds att byta plats. Men för oss andra var det bara att fortsätta i samma jeep som tidigare.

 

Det vetkade vara kablage till säkringarna dom brann och inte själva motorn.

 Vi kom inte många mil den här morgonen förrän det börjar lukta bränt och rök tränger fram från instrumentpanelen. Chauffören stannar direkt och vi tar oss ur den rykande bilen. Medan vi väntar på att någon av de andra jeeparna ska komma tillbaka och hjälpa vår chaufför, så får vi chans att se oss om på den lilla byvägen som löper bredvid den stora vägen.

Överallt på murarna ligger det koskit på tork. På tomterna finns inte bara kor utan också andra husdjur. På den lilla byvägen kommer en liten trehjulig lastbil åkande. En grupp barn passerar också och tittar nyfiket på oss.

 

Tank vare det extra stoppet fick vi också se en del av livet vid sidan av den stora vägen.

 Efter en halvtimma så ger chaufförerna och vår lokala guide klartecken att vi ska sätta oss i jeepen igen. Resan kan fortsätta. Men vi hinner bara några mil till så luktar det bränt igen och ny kraftig rökutveckling. Den här gången har det börjat regna utanför jeepen. Men vi skyndar oss ändå ut med regnkläder i högsta hugg. Nu finns det fler jeepar som stannar så vi får sprida ut oss i dessa medan chaufförerna sätter igång att reparera igen.

Själv inser jag snabbt att den jeepen jag hamnat i bara har två passagerare den här dagen. Så när det är dags att åka frågar jag givetvis om det är OK att jag stannar kvar på den lediga platsen i baksätet. Det kändes betydligt tryggare att både byta chaufför och byta till en bil där det inte börjat brinna två gånger redan den dagen.

Detta är ett inlägg dag 63 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Detta inlägg publicerades i #Blogg100, Resor och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Då bytte jag jeep och förare! (#blogg100 dag 63)

  1. livsglimtar skriver:

    Även jag har klivit ur en brinnande inte bil, men buss, vi var i Polen och halva gänget sov lagom bakis efter nattens festande när jag plötsligt kände röklukten. Sen börjar det bolma från ena dörren och jag ropade på chauffören och väckte slitna ligan. Två gånger vi vi stanna och jag vet inte vad det var för fel.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar