Ta med det laddade batteriet! (#blogg100 dag 59)

Tashilhunpoklostret i Shigatse fotograferat med min gamla iPhone.

 Jag hade tre kameror med mig på resan till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014. Först och främst min systemkamera (Canon EOS 550D) som de flesta bilderna är tagna med. Min kompaktkamera (Canon Ixus) använder jag på kvällar och andra tillfällen som jag inte vill bära med mig en tung kamera. På mina vandringsresor brukar jag kalla den lilla kompakta för min anteckningsbok. Den här resan hade jag också med mig en gammal smartphone (iPhone 3G S). Den var egentligen med för att fungera som terminal när det fanns wi-fi. Men den var också med i kameraväskan för att kunna ta enstaka bilder, för att sedan kunna ladda upp till sociala medier.

I Shigatse var jag extra glad att den gamla mobilkameran fanns till hands. För när vi kom fram till hotellet efter den långa resan från Lhasa så var det dags att ladda batteriet till systemkameran. Det bar sig inte bättre än att jag nästa morgon tog med mig kamerahuset, men glömde sätta i batteriet igen. Så när jag höjde kameran vid Tashilhunpoklostret insåg jag snabbt att det inte skulle bli några bilder den förmiddagen. Men då fanns ju den gamla iPhonen som reservkamera. Bildkvalitén blir inte den bästa, men den kan fånga både detaljer och andra minnesbilder.

Spotta inte i vattnet! uppmanar skylten vid Tashilhunpoklostret

Detta är ett inlägg dag 59 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Foto, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

