Munken och hans familj (#blogg100 dag 37)

Allting är inte alltid som man tror. Ibland är saker helt annorlunda än vad man en gång lärt sig. I Tibet såg vi många munkar, antingen i grupper eller ensamma, i klostren eller ute i samhället. Men ibland såg vi munkar med fru och barn. 

Vad jag minns har jag lärt mig att munkar finns i kloster och lever i celibat. Så jag fick min bild förändrad när jag såg munken med två barn och en kvinna korsa Barkhortorget vid Jokhungtemplet i Lhasa. Det tog ett tag innan jag kom på att reglerna skiljer sig åt mellan religioner. Det finns inget i buddhismen som hindrar att en buddhistisk munk har fru och barn. Därför ser man också munkar med familj i stadsbilden i Tibet.

En munk med familj på Barkhortorget i Lhasa.

 

Detta är ett inlägg dag 37 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.


Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Detta inlägg publicerades i #Blogg100, Resor och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar