Träna på att lära dig namn (#blogg100)

Hur lär man sig namnen på 20 medresenärer? Mina första vandringsår så tyckte jag att det var svårt att lära mig vad medresenärerna hette, men för varje år börjar det faktiskt bli lättare.
För fyra år sedan på WebCoast så var jag på en session om ”Minnesträning för blåbär” som @callisto_u höll. Då fick jag några knep för att minnas namn. Till exempel att associera personen med någon jag redan känner som har samma namn.
I år på WebCoast så lyssnade jag på @asa_sandberg när hon hade en session om konsten att nätverka och mingla. Vi pratade inte om namnträning, men om hur man bygger kontakter genom de korta samtalen och presentationerna. Det är också till hjälp när man som jag gör resor och lär känna nya människor.
Här är några av Åsa Sandbergs tips:

  • Presentera dig kort och fånga den andres intresse.
  • Var intresserad av den du pratar med.
  • Använd gemensamma nämnare.

En tydlig sådan gemensam nämnare när man är på vandringar och strövtåg är att prata om vilka andra strövtåg den andre gjort. Det leder oftast till att man kan prata om hur den resan var.
Jag brukar också göra min egen deltagarlistan med namn, hemort och något annat som gör det lättare att komma ihåg min medresenär. Det gäller att skapa associationer som hjälper hjärnan att minnas.

Detta är ett inlägg dag 15 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Kommunikation, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

