Varför tar de med resväskorna till frukost?

Den sjätte dagen på Gran Canaria började inte helt bra, även om jag kan skratta åt det efteråt.
Jag vaknade som jag trodde i god tid på morgonen. Jag avslutade packningen och gick upp i hotellet för att äta frukost. I foajén mötte jag mina medresenärer och flera av dem hade resväskorna med sig. Jag blev lite konfunderad över varför de tog med bagaget när de skulle äta och ingen verkade ha bråttom till matsalen, men jag gick i förväg. Döm om min förvåning. Våra tre bord i matsalen var fyllda med smutsig disk och använda servetter, så när som på ett kuvert. Först då började jag ana att något var fel. Jag fick stoppat en servitris och frågat vad klockan var. Då var det tio minuter tills vi skulle åka!
Jag slet åt mig några youghurtar och ett par bananer. Sedan rusade jag ner, låste resväskan, samlade ihop bagaget och full fart upp till receptionen för att betala min måltidsdryck vid middagen. Klockan var prick nio när jag lämnade resväskan till busschauffören och sjönk ihop på sätet med min provisoriska frukost.
Efteråt har jag kommit på vad som hade hänt. Jag har aldrig på min smartphone när jag är utomlands, men jag använder den som väckarklocka. Jag brydde mig inte om att ändra tidszon på Gran Canaria, utan kompenserande med att lägga på en timma när jag ställde väckningen. Det fungerade fem morgnar men inte den sjätte. Den sista kvällen i Cruz de Tejeda tog jag med telefonen upp i hotellbaren för att kunna använda det begränsade wifi som fanns där. När telefonen fick kontakt med datanätet ställde den själv om tidszonen. Det ledde i sin tur till att väckarklockan ringde en timma för sent.
Numera ställer jag alltid om telefonen till rätt tidszon. Väckarklockan måste gå rätt och resväskan ska inte vara med till frukost.

Detta är ett inlägg dag 97 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu handlar det om en vandringsresa på Gran Canaria i februari 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

