Först så går det ner och sedan går det upp…

20130428-211840.jpg
Det var en lång och brant vandring som väntade femte dagen på Gran Canaria. Själv hade jag aldrig tidigare avbrutit eller avstått en vandring. (Något som jag senare gjorde på Kreta på hösten.) Men den här dagen var jag tveksam till om jag skulle fullfölja de 15 kilometer som vandringen var. Jag beslöt ta dagen som den kom, i synnerhet som jag visste att tre personer skulle åka taxi tillbaka till hotellet efter lunch.
20130428-212033.jpg
Dagen började som sagt med att vi gick ner till själva byn Tejeda, som ligger på tusen meters höjd. Det är en höjdskillnad på 500 meter. Även om omgivningen var vacker så frestar det på knäna att gå så mycket utför.
I själva Tejeda blev det rast och tillfälle att strosa omkring. Själv drack jag ett stort glas färskpressad apelsin när andra drack förmiddagskaffe.
När alla hämtat nya krafter var det dags att börja ta sig upp för berget igen.
20130428-212913.jpg
Att gå uppför frestar inte lika mycket på knäna, men det är tungt när det är brant och varmt i solen. Så det fick bli flera stopp när vi tog oss upp för den slingrande stigen. Det behövdes både vätska och energi. Det kändes att krafterna inte var riktigt vad de brukar.
Men till slut kom vi fram till en liten by och det var dags att duka upp lunchen utanför en liten kyrka. På torget utanför fanns en mur med fina sittplatser och skugga.

20130428-220730.jpg
Det lockade mycket att fortsätta vandringen upp för berget. Men när jag satt och åt så kände jag att jag kanske inte skulle tänja på gränserna mer. Så när lunchen var över följde jag med ”pensionärstaxin” tillbaka till Cruz de Tejeda medan resten av gruppen fortsatte att sträva uppåt mot den svalkande pinjeskogen.
Själv unnade jag mig ett spa-besök på hotellet. Det blev en sådan där magisk eftermiddag som jag sparat i minnet. Bassängen med varmt vatten låg både inomhus och utomhus. I utomhusdelen fanns skyddande plexiglasskivor som gjorde att vinden inte nådde ytan. Där låg jag i det varma vattnet omgiven av pinjeskogen och med fri sikt till Teide på Teneriffa och bara njöt av tystnaden.

Detta är ett inlägg dag 96 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu handlar det om en vandringsresa på Gran Canaria i februari 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

