Många intryck på Webcoast 2013

20130411-212426.jpg
Igår skrev jag allmänt om årets WebCoast och den energi som en knytkonferens ger. Men jag tänkte att jag också skulle reflektera över några av de sessions jag deltog i. På fredagen var det workshops, men själv stod jag och tog emot deltagare, så jag missade de första timmarna. Men den sista timman slank jag in på en workshop om bloggverktyget WordPress. Det var Erik Bernskiöld som delade med sig av goda råd och tips. Den sista timman handlade särskilt om sökordsoptimering och hur man kan utgå från besökarnas intressen. På min attgöralista efter workshopen står till exempel att förbättra innehållet på sidan om mig själv samt att lägga till någon form av adress i sidfoten. De som hade varit med hela eftermiddagen hade också bland annat fått lära sig att snabba upp sina bloggar. Erik har själv bloggat om sin workshop och övriga sessions.
Lördag morgon var det först dags för en 20 minuters diskussion om hashtagintrång följt av 20 minuter om källkritik. Den senare session svarade Lukasz Lindell för under rubriken Rykten på nätet. Lukasz berättade om ett rykte han själv startat om en assymetrisk skruv i den kommande iPhone-modellen. Det var ett rykte som fick oanad spridning. Jag minns själv att jag såg ”nyheten” i mitt Twitterflöde.
Maximerad öppenhet var rubriken på Thomas Lindroths och Livia Norströms session om hur man utbildar nätverkande individer. Deras arbetssätt har förändrat upplägget på utbildningar och bildar också en brygga till både tidigare och kommande elever. Sessionen om maximerad öppenhet spelades in.
Lunchen tillbringade jag med några deltagare i Fotosöndag. Kul att ses utanför Flickr. Vi tog också chansen att spåna och tipsa om nya tema. Fotosöndag handlar om att under en knapp vecka få fram en bild på ett givet tema. Bilden laddas sedan upp i gruppen Fotosöndag på Flickr under södagen. I samband med Webcoast var temat skugga. Ett motiv som jag själv fångade med min iPad i samband med söndagens städning. Då hittade jag en skugga av gårdagens fest på en fönsterbräda.

20130411-221905.jpg

Detta är ett inlägg dag 79 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Fast just nu försöker jag sammanfatta intrycken från årets WebCoast, en knytkonferens som odnades för tredje gången i Göteborg i mars 2013.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Kommunikation och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

