Unconference är mer konferens

Igår träffades arbetsgruppen för WebCoast för att utvärdera årets unconference. Överlag var det höga betyg från deltagarna, men det finns också en önskan om att kunna sitta ner och prata med andra deltagare ännu mera än vad man redan gör.
Själv började jag återigen att fundera över vad det är så energigivande med unconference i allmänhet och WebCoast i synnerhet.
För den som inte känner till WebCoast så är det deltagardrivet event för oss som gillar Internet och Internets möjligheter. Det är en unconference där program och innehåll skapas på plats. Det är ett tillfälle då alla frikostigt delar med sig av sina egna kunskaper och erfarenheter. Hela tiden görs också massor av dokumentation via bloggar, Twitter, bambuser och andra kanaler som hjälper oss att sprida våra erfarenheter och vara transparenta.
För min egen del var detta min tredje WebCoast och min femte unconference. De andra två har varit SSWC (Sweden social webcamp) som ordnas på Tjärö i Blekinge.
Egentligen började det med att min son var med på första SSWC sommaren 2009. Själv följde jag eventet via sociala media. Av olika skäl kunde jag inte åka på SSWC sommaren 2010, men intresset för fenomenet unconference var väckt. Så när Maria Gustafsson, aka Mikumaria, föreslog på Twitter i november 2010 att vi skulle skapa en egen unconference i Göteborg första kvartalet 2011 så anmälde jag mitt intresse direkt.
Där började en spännande resa som resulterade i WebCoast mars 2011. Själva arbetet med konferensen var oerhört transparent och det hände mycket mellan arbetsgruppens möten. Men det var inget emot den upplevelse som själva konferensen innebar. Det var en energiinjektion som höll i sig länge efteråt.
I år hade jag kontakt med flera förstagångsbesökare. Det är alltid lika roligt att se hur nya deltagare sugs in i den positiva energin som finns under knytkonferensen. För redan första året i Göteborg så kom det svenska ordet för unconference, det vill säga knytkonferens.
Vad är det då som ger energin
– vi släpper taget och vågar lita på vårt gemensamma engagemang
– deltagarna delar frikostigt med sig av sina kunskaper
– alla hjälps åt att sprida film, bilder och texter om det som händer
– det finns alltid något spännande ämne som engagerar
– man kommer hem med nya och oväntade kunskaper
– det är roligt
– vill man något så går det ofta att göra det
Osv för listan kan bli lång.
Just nu är det flera av oss som varit med på resan med WebCoast som blir utfrågade om vad en unconference är, hur vi gjort och om man kan använda konceptet i andra sammanhang. Visst kan man det, bara man vågar släppa taget och tror på idén. Själv har jag givetvis bokat in nästa WebCoast i min kalender; 14-16 mars 2014. Men innan dess väntar sommarens SSWC.
Vill du se och lyssna på några sessions? Här fins en sida med filmer.

20130411-100159.jpg

Detta är ett inlägg dag 78 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Kommunikation och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

