Vackra ödlor men också stora … (Kenya)

Jag ska inte påstå att ödlor hör till mina favoriter. Men ibland är de väldigt vackra eller väldigt stora och då vill jag fånga dem på bild.

20130303-164021.jpg
Den första ödlan kom till den första av våra samlingar under safarin i Kenya 2011. Vi hade samlats för en första genomgång i Tsavo West av vad vi sett och vad vi skulle se de kommande dagarna. Vi satt under tak i ett öppet rum. Själv hade jag satt mig närmast muren mot naturen. Där kom den spatserande och nyfiken över om vi lämnat något ätbart på hans mur.

20130303-164046.jpg
Jag har inte fotograferat några ödlor i Amboseli utan det var i Tsavo East som den färggranna ödlan mötte oss vid entrén till hotellet. Jag hann fånga färgprakten innan den snabbt förflyttade sig till en mer skyddad plats.

20130303-164221.jpg
Den sista ödlan kom promenerande på gången nedanför mitt hotellrum i Diani Beach söder om Mombasa. Jag hade kameran i kassaskåpet så det tog en stund innan jag fick hämtat den och rusat ut efter ödlan. Då hade den hunnit vandra förbi ett par hus till och var på väg att korsa en av gångstigarna i området. Väl uppe på den stensatt gången kunde jag konstatera att den var nog 1,50 lång. Vän av ordningen vill nog kalla den för varan.

20130303-164259.jpg

Detta är ett inlägg dag 41 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu skriver jag om en resa till Kenya jul och nyår 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Detta inlägg publicerades i #Blogg100, Resor och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar