Julnatt i tält (Kenya dag 4:3)

20130219-000654.jpg
Vi hade tre nätter på bekväma lodger bakom oss när vi anlände till campen i Amboseli vid lunchtid på julafton (2011). Nu väntade två nätter i tält! Själva campen låg precis utanför nationalparken i Amboseli och med utsikt över Kilimanjaro.
Men det var inte vilket tältläger som helst. Varje tält stod på en egen stenplatta med plåttak ovanför tältet och inne i det fanns riktiga sängar och andra möbler samt egen dusch och toalett. Hur bekvämt som helst, men ändå mitt i naturen.
Trots en lång resa och besöket hos massaierna så hann vi med en gamedrive efter lunch på julafton. Nog för att vi hade sett elefanterna redan tidigare, men i Amboseli var det stora elefanthjordar som var i ständig rörelse.
20130219-002454.jpg
Det var en fridfull stämning på savannen på julaftons kväll. Den kröntes av en fantastisk solnedgång över Amboseli.

20130219-002931.jpg
Eftersom utomhustemperaturen låg runt 15 grader så blev det inte varmare än så i tältet. Gissa om jag var nöjd med mitt underställ i siden? Jag hade tagit med det som ett extra skydd för armar och ben om det skulle saknas myggnät runt sängen på någon lodge. Men i tältet kom det väl till pass. Flera medresenärer klagade på nattkylan vd frukosten. Själv hade jag haft en perfekt sovtemperatur.
En extra krydda åt att sova i tält var att man kunde höra alla ljud. Visst var det ett lejon som hördes ryta på avstånd i julnattens stillhet?

Detta är ett inlägg dag 28 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu skriver jag om en resa till Kenya jul och nyår 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

