Dagens tips; så slipper du få ont i öronen på flyget! (#blogg100)

Brukar du få ont i öronen när du flyger? Själv tillhör jag dem som upplever stark smärta i öronen vid start och landning. Det har varit så så länge jag kan minnas. I många år har jag använt olika sorters nässpray för att minska svullnaden i luftvägarna. Trots det har jag ofta haft ont inte bara vid flygresan utan i flera timmar eller i värsta fall flera dagar efter varje resa.
Numera har jag en helt annan och mycket effektivare lösning på problemet: öronproppar!
Det började av en slump för närmare tio år sedan. När jag var på Apoteket och köpte nässpray inför en USA-resa med många start och landningar såg jag att det fanns särskilda öronproppar för flygresor. Jag avfärdade varan som orimlig. Inte kunde det fungera.
Några dagar senare när planet skulle starta från Landvetter till Paris så fanns det ett bortskämt, hysteriskt skrikande barn ombord på planet. Han var arg och upprörd för att han inte fick vara hos piloten. Han visade missnöjet genom att skrika och sparka. Det var nästan att starten stoppades.
Själv råkade jag sitta tvärs över gången och var inte riktigt på humör att höra på det ilskna barnet. Då kom jag på att jag hade kvar ett par öronproppar, som jag köpt vid en popkonsert, i min handväska. Jag letade upp dessa och stoppade i öronen för att slippa ljudet.
Jag kände inte av varken start eller landning, så när resan fortsatte över Atlanten stoppade jag in öronpropparna vid start och landning trots att jag och det skrikande barnet gick åt olika håll i Paris. Likadant vid inrikesresan inom USA. För första gången på så länge jag kunde minnas så hade jag inte ont i öronen efter den resan.
Väl framme i Florida så köpte jag särskilda öronproppar för flygresor, trots att jag tidigare avfärdat dem som bluff i Göteborg. Jag läste också bruksanvisningen noga och lärde mig att:

  1. Sätt in öronpropparna innan de stänger kabindörren vid start.
  2. Behåll propparna i öronen tills planet nått sin s.k. marschhöjd.
  3. Sätt in öronpropparna igen när planet börjar minska höjd och förbereder landning. Ibland märker man att det börjar bli en tryckskillnad och då ska de snabbt användas.
  4. Behåll öronpropparna i öronen tills dörrarna till kabinen öppnats och trycket åter är normalt.

På det hör sättet slipper trumhinnan att utsättas för kraftiga tryckförändringar och trånga luftvägar slipper att utsättas för vakuum.
Sedan den resan försöker jag alltid ha med särskilda öronproppar vid flygresor. Skulle jag mot förmodan glömma dem använder jag mitt headset till telefon eller iPod. När man inte får ha elektronisk utrustning drar jag ur kontakten och sitter med den i handen så kabinpersonalen ser att jag inte sitter och lyssnar.

Detta är ett inlägg dag 95 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

