Blankettbryderi (#blogg100)

Ikväll har jag efter bästa förmåga försökt fylla i en blankett för visum till Kina. Det är fyra sidor med massor av fält där texten är på kinesiska och engelska. Ibland är uppgifterna som ska fyllas i självklara och på andra ställen blir jag lite fundersam.
Till exempel Place of birth (city, province/state, country). Jag vet att jag är född i Göteborg, men i passet står det Karl Johan, dvs Carl Johans församling i Göteborg. Det samma gäller var passet är utfärdat. Jag vet att det är i Göteborg, men i passet står det Västra Götaland.
Eftersom jag vet att alla uppgifter måste vara rätt och stämma med passet så blir jag lite förbryllad över vad jag egentligen ska skriva.
Vad är ”major family” när det 40 år sedan jag flyttade hemifrån och mer än åtta år sedan mina barn definitivt hade flyttat hemifrån? Men jag fyller snällt i namn på dottern, sonen, mamma och pappa samt deras nationalitet och sysselsättning. För de är min familj oavsett om vi bor under samma tak eller inte. Borde jag inte också ha skrivit mitt barnbarn, dotterns man och sonens fästmö? Ja var går gränsen för ”major family”?
Men i några fält blir jag svaret skyldigt och skickar därför några frågor till företaget som hjälper till att hantera mitt visum. Ska jag till exempel skilja på tiden i Tibet från tiden i Kina när det gäller visum eller ska hela den tiden anges när jag talar om hur många dagar jag är i Kina? Det historiska Tibet är ju en region i Kina sedan 50-talet. Men det krävs ett särskilt visum för Tibet, så därför undrar jag vilken tid som ska anges på blanketten.
Oavsett vilket så känns det som resan börjar på allvar nu när jag söker visum.

Detta är ett inlägg dag 94 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

