Blev som en gäst med gester i bokhandeln (#blogg100 dag 46)

Jag hittade bokhandeln, men skulle jag hitta en bok?

Den  regniga morgonen byttes i en strålande varm och solig eftermiddag, en ganska vanlig väderupplevelse i Lhasa, Tibet. Själv gav jag mig ut på en egen promenad och shoppingtur under eftermiddagen. Jag hade nämligen fått ett tips; en kinesisk bilderbok till mitt barnbarn.

Kinesiska med uttalsanvisning och engelska i bilderboken från Tibet.

 Det här var första gången som jag följde den stora shoppinggatan i Lhasa, kantad av internationella märkesbutiker, coffeshops och andra affärer. Men till slut hittade jag bokhandeln på bilden och längst in i butiken hittade jag barnavdelningen där också bilderböckerna fanns. Varje bild i pekboken var försedd med text på engelska och kinesiska samt med uttalsanvisning för det kinesiska ordet. Så några ord kinesiska ska vi nog kunna lära oss.

Det riktigt intressanta var betalningsproceduren. Först gick jag till vad jag trodde var kassan. Där tog de hand om boken, skrev ett papper på inköpet och skickade mig till en glasbur med två personer där själva betalningen skulle ske. När jag betalat kunde jag visa upp kvittot vid den första disken och få påsen med mitt inköp. Allt detta lyckades jag lista ut utan att kunna tala med någon i affären. Men man klarar sig långt med gester, ett leende och studera hur andra gör.

Detta är ett inlägg dag 46 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.


Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Boktips, Resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

