Människor runt Norbulingka (#blogg100 dag 28)

En av många tibetaner vid Norbulingka, sommarpalatset i Lhasa.

Vid sommarpalatset Norbulingka i Lhasa var det många tibetaner och kineser som ville fotografera oss västerlänningar, inte minst de med långt blont hår. Själv tog jag tillfället att fotografera många av de tibetanska familjer som också strosade runt i parken. 

Min absoluta favoritbilder är den på mannen ovan. Jag har bara en enda exponering av honom i kameran men det blev ett porträtt som jag har återkommit till flera gånger. 

Tibetanska kvinna vid sommarpaltset Norbulingka.

En annan person jag fångades av är kvinnan här intill. Hon var i parken med hela sin familj, men var uppriktigt intresserad av oss västerlänningar. Hon utstrålade glädje och nyfikenhet, men hennes kinder bar tydliga spår av att huden varit förfrusen, en vittnesbörd om det stränga klimatet på vintern. Tyvärr kunde vi inte förstå varandra och prata, men viljan fanns.

Tibetansk kvinna med bönehjul i handen.


För tibetanerna är Norbulingka inte bara en vacker park utan också en plats att vallfärda till. Här har ju generationer av Dali Lama haft sitt sommarboende. Så många kommer med bönehjulet i handen som en skallra och går sina varv inne i palatsen och runt om dem. En del lämnar sedlar av låga valörer eller andra gåvor.

 

Kvinna som fotograferar oss.

Medan jag tog mina bilder av människor så passade som sagt också tibetanerna på att fotografera oss västerlänningar. Det var många mobiltelefoner i luften och nyfikna barn. Själv fotograferade jag dem som fotograferade oss, en annan version av streetphotography.

Detta är ett inlägg dag 28 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.


Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Foto, Resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

