Framme på världens tak (#blogg100 dag 26)

Det var sent och kolsvart ute när tåget äntligen rullade in på stationen i Lhasa. Vi var alla trötta trots våra bekväma sovvagnar. Men värst var det för dem drabbats av höjdsjukan under resan. Nu gällde det att hjälpas åt för att ta oss till bussen.

Men stationen i Lhasa hade en ännu grundligare kontroll än den vi upplevt innan vi klev på tåget i Xining. Själva stationsbyggnaden är bara avsedd för resenärer så varken den lokala guiden eller någon annan fick möta resenärerna på perrongen.

Vi västerlänningar som reste på gemensamt turistvisum fick inte lämna stationsområdet utan att först passera en särskild kontroll. De flesta av oss sjönk ihop på en bänk medan våra pass och papper granskades. Till slut var allt OK och vi fick klartecken att lämna stationen och gå till den väntande bussen.

Det var helt mörkt utanför hotellet i Lhasa.

Eftersom det var mörkt ute så såg vi inte mycket av Lhasa under transporten från järnvägsstationen till hotellet i centrala Lhasa. Väl framme på hotellet var det skönt att bara få komma till ro på hotellet och få en natts god sömn.

Jag tog en bild från hotellfönstret över entrén på bakgården och uppsökte foajén för att använda hotellets trådlösa nätverk. Jag hade redan i Beijing (Peking) upptäckt att min resemobil med kontantkort inte gick att använda i Kina. Istället fick en gammal iPhone utan SIM-kort fungera som anslutning till Internet och e-post. Mailen fungerade bra, men det var betydligt svårare med sociala medier. Facebook och Twitter var bara att glömma. Det gick bra att ladda upp bilder på Instagram, men inte att kommentera. Det tog ett par dagar innan jag kom på att Foursquare gick att använda för att dela vidare text och bild till Facebook och Twitter.

Nästa dag väntade ett soligt Lhasa på oss.

Efter den mulna dagen på tåget var det sedan fantastiskt att vakna upp till strålande solsken och shortsväder. Dags för några behagliga och intressanta dagar med anpassning till höjden i Lhasa innan nästa strapats.

Detta är ett inlägg dag 26 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Kommunikation, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.