En dag i pyjamas (#blogg100 dag 24)

Det finns tre kategorier när man reser med tåget från Xining till Lhasa. Det är sittvagnar, andra klass sovvagn och första klass sovvagn. I första klass kupéerna, som kallas soft-berth sleeper, finns det fyra bäddar i tvåvåningssängar och det är möjligt att stänga dörren till kupén. I andra klass kupéerna, som kallas hard-berth sleeper, är det sex bäddar i tre våningar och det finns ingen dörr utan bara ett draperi.

Min indiska sidenpyjamas blev det bekvämaste resplagget.

 På min resa hade vi de bekvämare sovvagnskupéerna med plats för fyra personer. I kupén fanns det också en termos med varmt vatten och vi kunde hela tiden fylla på den med nytt varmt vatten i korridoren. Så på sätt kunde vi dricka te och kaffe under resan eller slå varmt vatten över våra medhavda nudlar.

Själv genomförde jag större delen av resan i pyjamas! Jag hade med mig en  sidenpyjamas inköpt i Indien. När jag vaknade på morgonen så insåg jag snart att det bekvämaste plagget var att stanna i pyjamas. Det var ju få av medresenärerna som insåg att det var en pyjamas och inte en mysdress som jag gick runt i.

Kinesisk närvaro på den tibetanska högplatån.

Detta är ett inlägg dag 24 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

