Ny teknik för att bygga järnväg i Tibet (#blogg100 dag 23)

Specialkonstruerade banvallar.

 Eftersom järnvägen till Tibet dragits fram på över 4000 meters höjd så vilar den bitvis på områden med permafrost. Det vill säga att det är ständig tjäle i marken även om de översta jordlagren tinar under sommaren. Det har krävt sin egen ingenjörskonst för att kunna bygga järnvägen. En del av de specialkonstruerade järnvägsvallarna syns när rälsen gör stora svängar i terrängen. De är stenklädda sluttningar som gjorts för att järnvägen ska vila på ett jämt tempererat underlag och för att inte banvallen ska sätta sig.

Stenläggningar för att stoppa de betande djuren.

 Utmed banan ser vi också hur man man byggt upp stenmönster nära banvallen för att hålla betande djur borta från området. Det är fyrkantiga stenfält som gör det svårt att gå i området.

 När vi närmar oss bergspassen så går järnvägen upp på höga brokonstruktioner för att sakta ta sig upp i bergsmassiven. Ibland passerar den över passen och ibland går den i tunnlar genom bergen.

Det är imponerande konstruktioner som skapats på den tibetanska högslätten. Mina bilder präglas av moln och regn. Men vill man se mer soliga bilder kan man besöka webbplatsen för Qingzang-järnvägen eller Qinghai-Tibet railway.

Höga broar och långa svängar för att ta sig upp på höjderna.

Detta är ett inlägg dag 23 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.

Annonser

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s