Höjdsjuka på världens högst belägna järnväg (#blogg100 dag 22)

Det var en mulen morgon men vi kunde se snötäckta toppar på avstånd.

 Qinghai-Tibet railway, också kallade Qingzang-järnvägen, är inte bara den första järnvägen till Tibet utan också världens högst belägna. Den startar i Xining på 2295 meter över havet och avslutas i Lhasa på 3560 meter över havet. Under den nästan 200 mil långa resan färdas tåget på 4-4500 meters höjd och passerar ett par gånger pass på över 5000 meter. Den högst belägna punkten på järnvägen är 5072 meter över havet och den högst belägna stationen är Tanggula på 5068 meter över havet.

Resan blir den första riktiga prövningen av hur det är att vistas på hög höjd. Det är extra syresättning inne i tåget och finns också ytterligare syrgas att tillgå för den som drabbas av höjdsjuka. Det är ingen som vet vilka som löper störst risk att drabbas. Det har ingenting med ålder eller kondition att göra. De första symptomen är huvudvärk och illamående. Men de som drabbas riktigt illa börjar tappa medvetande och behöver hjälp med att syresätta blodet för att inte bli medvetslösa.

Innan vi lämnade Xining har vi fått höra att ungefär tio procent brukar bli dåliga. I vår grupp på 16 personer utöver reseledaren är det fyra som drabbas varav tre också får syrgas för att klara resan. Någon mer hjälp finns inte på tåget, men den som är illa däran kan få uppsöka sjukhus och få en spruta när vi når resmålet. Den som är riktigt illa ute kan också tvingas att återvända till lägre höjd. 

Själv tillhör jag dem som klarade höjderna, även om jag precis som de flesta andra fick en del huvudvärk både på tåget och under de kommande dagarna i Tibet. De som var mest drabbade av höjdsjukan på tåget erbjöds sjukhusbesök i Lhasa, men föredrog att få vila i en riktig säng på hotellet och tog också in extra syrgas även där. Nästa morgon var de tillräckligt återställda för att delta i våra planerade aktiviteter.

Stationsskyltarna avslöjar hur högt upp vi är under tågresan.

Detta är ett inlägg dag 22 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.

Annonser

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Höjdsjuka på världens högst belägna järnväg (#blogg100 dag 22)

  1. vistet skriver:

    Intressant att så många fick rejäla känningar av höjdsjuka. Acklimatisering handlar i första hand om hur många nätter man tillbringar på 2000+ meters höjd , det hade förmodligen gjort en betydlig skillnad om ni hade stannat över natten i Xining.

    Gilla

    • acjgbg skriver:

      Svårt att veta. Men det handlar ju om att anpassa sig långsamt, vilket vi gjorde genom att stanna flera nätter i Lhasa och senare i Shigatse för att anpassa oss inför kommande höjder.

      Gilla

  2. vistet skriver:

    Lhasa ( som ligger på samma höjd som min andra hembygd , Leh vid Tibets västgräns i Indien ) ligger precis på eller över vad människor hanterar väl första nätterna. Det finns t.ex. en stor kinesisk studie där två procent av influgna soldater började utveckla lungödem , och ytterligare tio procent krävde nån form av medicinsk support. Det finns motsvarande studier på järnvägsresan som visar att tåget är mycket skonsammare , och att oddsen blir successivt bättre med varje extra natt i Xining.
    Shigatse ligger mindre än tvåhundra meter högre än Lhasa , så det är ett olyckligt mellansteg om man är på väg till Rongbuk & Everest Base Camp kring femtusen meter. Annars så ligger sovhöjderna inte dramatiskt högre än Lhasa på vägen till Kathmandu – min GPS toppade i Lhatse just under 4200 om jag minns rätt.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s