Rastplats för nyanlända (#blogg100 dag 4)



Utsikt över Kunming-sjön utanför Peking.



När man gjort en riktigt lång flygresa så finns det några saker man längtar efter; en dusch, en skön säng och kanske en möjlighet att röra på sig. Kan man inte komma åt sitt rum direkt så ligger i alla fall min prioritering på att få röra på mig.

När jag landade i Beijing (Peking) i augusti 2014 så hade jag varit på resande fot i ett dygn. Först tåg från Göteborg till Kastrup, sedan flyg från Köpenhamn till Doha och därifrån vidare till Beijing. Så visst längtade jag efter mitt hotellrum, men samtidigt gäller det att utnyttja tiden väl så det kändes helt rätt att göra ett stopp vid Sommarpalatset. Förutom allt att titta på så erbjuder den stora parken fina möjligheter att fr sträcka på benen och räta ut stela leder. Jag tror att många turistresor stannar till här på vägen från flyget till hotellet. Men det är också ett populärt utflyktsmål för många andra.

Byggnader och trädgårdar runt sjön Kunming är väl värda att besöka. Själv fascinerades jag speciellt av ”den långa korridoren” som löper utmed större delen av sjön. Den mer än 700 meter långa korridoren med öppna sidor byggdes som regnskydd men är också ett konstverk med alla sina utsmyckningar.

I slutet av korridoren finns ”marmorbåten” som ett riktmärke. Därifrån åkte vi en båt för att få andra vyer och titta närmare på ”17-valvs-bron” i andra ändan av sjön.

Det här var ett stopp som gav mersmak inför de kommande dagarna i Beijing (Peking) samt ett härligt tillfälle till lite motion efter flygresan.



Den långa korridoren vid Sommarpalatset.



Marmorbåten vid Sommarpalatset.



17-valvs-bron i Kunming-sjön vid Sommarpalatset.



Detta är ett inlägg dag 4 i utmaningen #blogg100. Det är ett av flera från en resa till Kina, Tibet och Nepal sommaren 2014.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

