Det är något visst med att åka tåg (#blogg100 dag 2)

Jag tillhör dem som oftast åker kollektivt och kan jag välja så väljer jag järnvägen. Jag tycker att tåg är ett väldigt behagligt sätt att resa. Jag tror att det var just möjligheten att få åka tåg till Lhasa på världens högst belägna järnväg som gjorde att jag bestämde mig för att resa till Tibet och Nepal sommaren 2014.
Jag såg researrangemanget redan inför sommaren 2013, men då sålde det slut innan jag hann försöka boka. Men inför 2014 fanns det fler avresedagar och jag hade lättare att planera in en av dessa. Jag ville inte riskera att arrangemanget försvann.
Resan från Xining till Lhasa tar ett drygt dygn och passerar över 5000 meters höjd vid två tillfällen. Vill du verkligen tillbringa ett helt dygn på tåg? undrade flera när de hörde om mina planer.
Som en träning passade jag på att ta tåget till Luleå i samband med påsk. Den resan tar bara drygt 18 timmar och var en lagom uppmjukning.
Men innan tågresan till Lhasa ingick ett par dagar i Beijing, eller Peking, med chans att se några av Kinas mest välkända sevärdheter. Jag tänker liksom tidigare år beskriva resan i den ordning den genomfördes.

Detta är ett inlägg dag 2 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

