När varken telefon eller Facebook fungerar

Just nu är jag på resa i Tibet, dvs i Kina. Som vanligt laddade jag min resemobil med pengar och räknade med att kunna ringa hem. Däremot hade jag lämnat min iPad och min tjänstetelefon hemma. Men jag har en gammal iPhone utan aktivt simkort som fått följa med för internetkontakt.
Väl framme i Beijing (Peking) kunde jag direkt konstatera att min kontantkortstelefon har ingen täckning i Kina. Däremot har hotellen hittills haft fungerande wifi. Det innebär att mina barn fått epost och att de fått hålla mina föräldrar informerade.
En ny erfarenhet är att de flesta sociala media är blockerade. Varken Facebook, Twitter eller Flickr går att använda. Däremot fungerar Instagram och Foursquare. Det går inte att dela vidare från Instagram men däremot går det att göra det från Foursquare. Allt detta är en intressant ny erfarenhet.
Nu är detta inlägg en test för att se om det publiceras eller inte.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i Kommunikation, Resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

