Vilken är den rätta vägen? (#blogg100)

Jag åker oftast kollektivt till och från Tystnaden. Det kräver både tålamod och flexibilitet.
I onsdags när jag åkte upp till Värmland blev det något fel så tåget till Åmål var 20 minuter sent, så min buss hade gått. Men som tur var gick bussarna mellan Åmål och Bengtsfors tätare än väntat så jag blev bara 45 minuter sen till Bengtsfors varifrån resan den här gången fortsatte med bil.
Idag var det dags för återresa. Enligt Västtrafik skulle hemresan ske via Mellerud. Men den skulle också kunna gå via Uddevalla. Det senare alternativet har färre byten, men tar en halvtimma längre och dessutom är det väldigt lite marginal mellan buss och tåg. Vägen över Mellerud innebär ett extra byte i Bäckefors, men man sparar som sagt i restid.
När jag bytte buss i Bengtsfors visade det sig att vi var fem resenärer som skulle till Göteborg. Vi hade alla hört att det var förseningar i tågtrafiken och att Västtrafik varnade för att tågen skulle gå före utsatt tid. Så frågan var vilken väg som skulle vara bäst. Busschauffören förordade Uddevalla som var hennes mål och de övriga resenärerna bestämde sig för den vägen.
Själv höll jag koll på tåget via en app och kunde se att tåget från Karlstad verkade hålla tidtabellen hela vägen till Åmål. Så jag bestämde mig för att chansa och trots allt åka via Mellerud. Det skulle ju finnas servering på tåget från Mellerud men inte på det från Uddevalla.
Det visade sig vara helt rätt val. Tåget i Mellerud kom och gick på utsatt tid, min kopp med te smakade utmärkt och dessutom kom tåget in till Göteborg före utsatt tid. Ibland ska man ha tur och idag var en sådan dag.

Detta är ett inlägg dag 93 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

