I Volterras gränder – Toscana dag 4:4 (#blogg100)

20140519-225609.jpg
När vi återvände till Volterra den eftermiddagen lovade jag mig själv att stanna innanför murarna. Nu fick det vara slut med felaktiga vägval.
Volterra ligger på en bergstopp, 545 meter över havet. Ett mycket strategiskt läge i det vackra landskapet. Innanför murarna finns spännande gränder och intressanta muséer. Bland annat finns ett stort museum om etruskerna. Volterra grundades av etruskerna på 300-talet före Kristus och räknas till en av de tolv etruskiska stadsstaterna.
Det är rofyllt att ströva bland gränderna och mängden turister är inte lika påtaglig som i Gimignano tidigare på dagen.

20140519-225709.jpg
Själv hinner jag med några av de självklara sakerna; det stora torget, kyrkan och muséet om etruskerna. Som avslutning tar jag också och tittar på den gamla romerska amfiteatern från ovan – jag har ju lovat mig själv att stanna innanför muren.

20140519-225744.jpg
Efter den här promenaden, besöket i Gimignano och dagens sju kilometer långa vandring känns det skönt att återvända till hotellet och en stunds svalka i poolen. Det gäller att hämta krafter inför nästa dags vandring. Dessutom ska jag fokusera på att gå raka vägen till bussen utan omvägar.

Detta är ett inlägg dag 81 i utmaningen #blogg100. Det handlar om strövtåg i Rom och vandringar i Toscana 2009.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

