Vilse för tredje gången i Italien – Toscana dag 4:1 (#blogg100)

20140516-001406.jpg
Den fjärde dagen, innan den tredje vandringen, var det dags igen; jag gick vilse på väg till bussen. Vi bodde i Volterra i två nätter. Det var en bit att gå från busstorget utanför stadsmuren och till hotellet i centrum av den gamla staden. Men det var i stort sett raka vägen. Eftersom jag var ute i god tid så följde jag vägen in i en liten gränd för att passa på och fotografera landskapet.
20140516-000627.jpg
När jag fått min bild så följer jag stadsmuren i riktning mot busstorget. Efter en stund kommer en öppning i muren och jag tänker att här måste jag kunna gå ut och komma fram till busstorget. Fel!
Jag följer vägen utanför muren och tar sikte på en busshållplats i backen nedanför muren. Helt plötsligt är jag ute på landsvägen och samtidigt inser jag att jag glömt min mobiltelefon på hotellrummet. Jag kan alltså inte ringa och be att bli uppplockad. Utan det är bara att fortsätta framåt, hitta vägen från landsvägen upp till busstorget och gå de branta backarna upp mot Volterra igen.
En kvart försenad kommer jag fram till bussen, där alla sitter och väntar. Reseledaren hållet på att ringa för att få fram mitt mobilnummer. Dessutom har ambulansen i Volterra precis gjort en utryckning med blåljus, så flera har börjat undra om något allvarligt hänt.
Återigen blev jag påmind om att följa den uppgjorda vägen och inte tro att jag kan gena på något annat sätt. Efter den morgonen lovar jag att jag höll bättre koll på riktningen för att undvika fler episoder på den resan.

Detta är ett inlägg dag 78 i utmaningen #blogg100. Det handlar om strövtåg i Rom och vandringar i Toscana 2009.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

