Rom – en stad promenera i – Toscana dag 1:4 (#blogg100)

20140511-232553.jpg
Jag hade ingen aning om alla takträdgårdar i Rom, förrän jag klättrade upp för hela Spanska trappan och beundrade utsikten. På vart enda tak tycktes det finnas takterasser med träd och blommor, som svävande trädgårdar så långt öga kunde se.
Efter mitt besök i Peterskyrkan den här sommardagen 2009 gjorde jag som så många andra turister, tog en promenad och strövade genom Rom och återsåg flera av de kända turistmålen. Spanska trappan har jag redan nämnt. Fontana de Trevi och Pantheon är också givna mål under en promenad i centrala Rom. Det gäller att ha riktigt bekväma skor när man är i Rom för det blir många och långa promenader. Men också många stopp för staden är fylld av konstverk, kända byggnader och massor av ruiner som man vill se. (De senare, ruinerna, ska jag återkomma till efter vandringarna i Toscana.) Kombinerar man de bekväma skorna med en dagsbiljett på bussar och tunnelbanor så hinner man se mycket under en halvdag.

20140511-234727.jpg

Detta är ett inlägg dag 73 i utmaningen #blogg100. Det handlar om strövtåg i Rom och vandringar i Toscana 2009.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

