Massor av män och två svenska kvinnor – Toscana dag 1:3 (#blogg100)

Det finns många män som lyfts fram i Peterskyrkan i Rom. Egentligen förväntar man sig nog inte att någon annan kvinna än Maria, Jesus moder, ska avbildas i Vatikanens stora kyrka. Men det finns två kvinnor till som har fått en egen hedersplats och de är båda svenska kvinnor. Tänkt efter en stund så kommer ni nog på vilka.
20140511-225356.jpg
Det är inga nutida kvinnor utan svenska kvinnor från 1300-talet respektive 1600-talet, den heliga Birgita (1303-1373) och drottning Kristina (1626-1689).
Jag vill minnas att båda två uppmärksammas direkt in till höger i Peterskyrkan. Men när jag tittar på mina egna bilder från besöket 2009 och söker på Google återfinner jag bara drottning Kristinas gravmonument med en bild av henne. (Stoftet finns i en sarkofag i den påvliga kryptan, läser jag mig till.) Den heliga Birgitta finns däremot som staty på utsidan av Peterskyrkans kor, men inne på ett område i Vatikanen som de flesta inte får tillfälle att se.
Det får bli en resa till Rom och Italien igen, för att se om inte båda kvinnorna hedras inne i Peterskyrkan. Då ska jag inte ta fel tunnelbana.

Detta är ett inlägg dag 72 i utmaningen #blogg100. Det handlar om strövtåg i Rom och vandringar i Toscana 2009.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

