Det kan inte bli fel ..? Eller vilse i tunnelbanan – Toscana dag 1:2 (#blogg100)

Tunnelbanan i Rom har bara två linjer, linje A och linje B. Dessa korsar varandra vid Termini, den stora järnvägsstationen i Rom.
Det borde vara lätt att hitta rätt tänkte jag när jag skulle ta mig från hotellet till Vatikanen. Jag menar två linjer, hur fel kan det bli? Då hade jag helt glömt hur jag några timmar tidigare tappat riktningen på Roms flygplats och kommit ut på fel terminal. Så då hände det igen att jag gick vilse. Jag vet fortfarande inte var jag gick fel, men helt plötsligt var jag på fel linje och på väg åt fel håll.
Jag blev misstänksam redan när jag klev på vagnen – inga andra turister i sikte. Därför höll jag extra koll på vad nästa station hette och klev av när stationen hade fel namn. Det var bara att åka tillbaka till Termini och byta till linje A i riktning mot Vatikanstaten.
Men vad det skulle det bli denna dag då jag redan gått fel två gånger? Ja jag missade tvärgatan som leder till entrén för Sixtinska kapellet och kom fram till Petersplatsen och Peterskyrkan istället. Ett trevligt återseende men inte den del i Vatikanstaten som jag hade tänkt besöka. Men så fick det bli och jag var ju inte vilse.

Detta är ett inlägg dag 71 i utmaningen #blogg100. Det handlar om strövtåg i Rom och vandringar i Toscana 2009.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

