Härlig tur med nya bergbanan (#blogg100)

20140511-150909.jpg
Ikväll har jag testat Lisebergs nya bergbana Helix. Hade nästan glömt hur kul det är att åka bergbanor. Visst kan man känna sig tveksam, till alla vindlingar och höjden på banan, när man se attraktion på håll. När man sedan står i kö, i 30 min i dunkande diskomusik medan kön ringlar upp och ner för trappor i ett konstigt stålhus, så undrar man vad man gett sig in på.
Men det här var en av de bättre åkturer jag gjort. Då har jag bland annat testat de flesta bergbanorna i Busch Gardens i Tampa, Florida. De hör till de bästa bergbanor som jag och mina barn upplevt.
Vi var fyra som åkte ihop på Liseberg idag. Några sa efteråt att det var det värsta de upplevt. Men själv stod jag och hävdade att det här var roligt! En av de bättre turerna jag upplevt. De två minuterna kändes som de var längre än så. Men så är turen nästan 1,4 km lång och genomförs i upp till 100km/tim. Inte mindre än sju gånger är du upp och ner samt tre gånger upplever du en känsla av tyngdlöshet.
Vill ni uppleva turen utan att besöka Göteborg och Liseberg? Ta då en titt på den här filmen och upplev banan.

Detta är ett inlägg dag 70 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

