Skriv in telefonnummer i mobilen (#blogg100)

Brukar ni skriva upp telefonnumret till resebyråns representant på resmålet? Själv brukar jag låta det ligga bland övriga papper på hotellrummet. Just på resan till Korsika 2010 fick jag för mig att lägga in telefonnummer till två reseledare i mobilen ifall det skulle hända min reskamrat något.
Det kändes som en extra trygghet den där dagen när jag skulle hitta vägen ner från Capu di a Veta. Jag skulle kunna larma om något hände.
När jag efter min närkontakt med maquisen äntligen kom ut på landsvägen med sönderrivna kläder och rivsår på mina bara ben insåg jag hur nära det varit att jag verkligen behövt ringa efter hjälp, inte för någon annan utan för mig själv.
Med asfalt under fötterna kunde jag konstatera att hela vandringen verkade ta minst två timmar extra. Det vill säga att risken var uppenbar att någon skulle larma att jag var försvunnen. Dessutom var jag på väg ”sur la mere” för att bada på återvägen till Calvi.
Eftersom min reskamrat aldrig tar med mobilen utomlands så kunde jag inte ringa eller sms:a för att berätta att allt var OK. Så då blev det dags att ringa en av reseledarna och be henne meddela att jag var försenad. Då var jag glad att jag lagt in telefonnumren i min egen mobil.
Så det är också ett tips att lägga in några lokala larmnummer i den egna mobilen. Man vet aldrig när de behövs.

Detta är ett inlägg dag 67 i utmaningen #blogg100. Det handlar om vandringar på Korsika för några år sedan.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

