Först Hallsberg och nästa station Bastuträsk (#blogg100)

Jag minns att tåget stannade i Hallsberg och nästa gång jag tittade ut såg jag bara myrmarker. Jag missade helt Stockholm, Arlanda, Uppsala och en hel rad andra stationer.
Ja, man kan inte säga annat än att jag lyckades sova större delen av min nattliga resa till Luleå. Visst vaknade jag ibland, men det vara bara för att vända mig eller vända på kudden. Jag märkte inte att tåget stannade eller att man kopplade till eller ifrån vagnar. Jag uppfattade bara att tåget gick.
När jag bestämde mig för att gå upp vid halv nio på morgonen kunde jag konstatera att det fortfarande fanns snö på myrarna i skogen. Precis när jag duschat så hade tåget stannat på en station, men vilken. Ingen skylt inom synhåll. Hur skulle jag ta reda på var jag var? Foursquare!

20140418-185617.jpg
Nu visste jag var jag var. Bastuträsk! Sedan stannade vi i Jörn, Älvsbyn och Boden.
Nästa överraskning kom i Boden. I Göteborg hade jag gått på i vagnen närmast loket och hela natten hade jag sovit i kupén längst fram i tåget. Men när vi lämnade Boden så satt jag helt plötsligt längst bak i tåget. Loket hade bytt plats. På så sätt stannade min vagn närmast stationsbyggnaden i Luleå, resans mål. Så om jag hade en lång promenad i Göteborg, så var det bara ett stenkast i Luleå.
Nu har jag haft mitt träningsläger och sovit mig genom Sverige. Får se om jag lyckas sova lika bra i en fyrbäddskupé i Kina på vägen till Lhasa.

Detta är ett inlägg dag 49 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

