De långa vilsamma tågresorna (#blogg100)

Jag har mitt eget träningsläger idag, en nästan 18 timmar lång tågresa. En lagom uppmjukning inför sommarens tågresa från Xining till Lhasa. Den turen tar nästan ett dygn så vad är väl 18 timmar. Dessutom har jag fuskat och bokat mig en egen kupé. I sommar blir det en sovvagn för fyra.
Jag tycker att det är skönt att åka tåg. Det är rofyllt och man hinner tänka klart både en och annan tanke. Behöver man röra sig kan man ta en promenad i korridoren och blir man trött går det bra att sova.
Det slår mig att det var länge sedan jag åkte nattåg i Sverige. Det måste ha varit på 80-talet medan det fortfarande fanns sovvagn mellan Göteborg och Stockholm. Då kunde man gå på tåget i Göteborg vid 21-tiden och vakna i Stockholm i tid för ett morgonmöte. Men det är som sagt länge sedan.
När jag läste i Skåne hände det ibland att jag tog nattåg från Malmö eller Lund till Stockholm. På den tiden fick det bli en liggvagn eller i värsta fall en vanlig sittvagn för att ha råd med biljetten. Men det gick också bra att sova några timmar.
Nattåget från Göteborg till Luleå var det längsta tåget jag sett vid en perrong i Göteborg. Det var en rejäl promenad att gå från stationsbyggnaden och ut till sista vagnen före loket. Det ska bli intressant att se hur många vagnar som är kvar när vi kommer till Luleå imorgon. Då har nog de flesta kopplats bort och forslats vidare till andra resmål.

20140417-194419.jpg

Detta är ett inlägg dag 48 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

