Hade brobyggaren ett meccano? – Skottland dag 7:1 (#blogg100)

20140408-221858.jpg
Det här är en av de mest spektakulära broar jag sett, Forth Bridge eller Forth Rail Bridge utanför Edinburgh. Den går över Firth of Forth (vilket namn), det vill säga mynningsviken av floden Forth.
Järnvägsbron invigdes i mars 1890. Då hade bygget pågått i sju år och kostat åtskilliga människoliv. Hela bron är över 2,5 km lång. Den seglingsfria höjden är 46 meter. De två huvudspannen mäter 520 meter vardera och sidospannen är vardera 206 meter. Bron hade i 40 år världsrekordet när det gäller brospännvidd.
Bron är byggd i stål, som var ett relativt nytt material på 1880-talet. Den är Storbritanniens första byggnadskonstruktion i stål.
Fortfarande är bron i fullt bruk. På bilden ovan kan ni till höger skymta ett av de närmare 200 tåg som passerar dagligen.
Det var på vägen till Edinburgh efter vandringsveckan i Skottland, som vi stannade på södra stranden av Forth där man har god utsikt över både den gamla järnvägsbron och den modernare vägbron från 1964.
Jag kunde inte låta bli att tänka på ett gammaldags Meccano när jag stod och titta på brokonstruktionen. Men modellbygglådan kom till först i början av 1900-talet så det är långt mellan bron och leksakerna. Jag kom också att tänka på Jan Guillou’s roman Brobyggarna, som bland att skildrar den ingenjörskonst som krävdes för att bygga broarna i den norska fjällvärlden när man drog järnväg till Bergen. Men Forth Bridge lär ha krävt minst lika duktiga ingenjörer.

20140408-225243.jpg

Detta är ett inlägg dag 40 i utmaningen #blogg100. Det handlar om en vandring i Skottland sommaren 2013.

Advertisements

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s