Nu har sommarens resa börjat (#blogg100)

Nu är sommarens resa bokad. Då tycker jag att den har börjat, i alla fall i mitt huvud. Det blir ingen vandring i år, men det blir nog en hel del strapatser ändå.
I förra veckan stämde vi av semesterplanen på jobbet och idag har chefen skrivit på sommarens lista och där med också beviljat ledigheterna. Så idag gick jag till resebyrån och bokade.
Det är Kina, Tibet och Nepal som står på programmet. Förra sommaren ordnade Temaresor en resa med det här upplägget, men den blev fulltecknad innan jag hann boka. I år fanns det fler avresor och därmed blev det lättare att planera.
Givetvis blir det en promenad på kinesiska muren i samband med besöket i Beijing. Så lite vandring kan jag pricka av.
Men jag ska också få åka tåg på världens högst belägna järnväg, China Tibet Train. Den resan startar i Xining i Kina och går till Lhasa i Tibet. Lhasa ligger på 3650 m.ö.h. (meter över havet), men på vägen dit passerar vi på 5000 m.ö.h. Den tågresan tar nästan ett dygn.
Det blir ytterligare ett par passager på upp mot eller över 5000 meters höjd i Tibet. Jag inser att det kommer att bli svalt ibland och att jag säkert behöver ta med mitt underställ i siden för att hålla värmen. Jag hoppas också att vi har vädret med oss när vi får chans att se Mount Everest på avstånd. Men det är ju något som inte går att styra.
Men som sagt resan har redan börjat, i alla fall i mitt huvud. Nu är det allt praktiskt som ska fixas.
Eftersom tågresan från Kina till Tibet tar cirka ett dygn tänkte jag träna genom att ta nattåget till Luleå om några veckor. Det tar cirka 18 timmar och kan väl kallas för en lagom förberedelse.

Detta är ett inlägg dag 25 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

