Inte en siffra rätt … (#blogg100)

Jag börjar undrar om inte min brevbärare lider av dyskalkyli, sifferblindhet. Han eller hon verkar ha allvarliga problem att skilja på 9 och 11.
Jag råkar nämligen ha en namne som bor på nummer nio på samma gata som jag, medan jag själv bor på nummer elva. Titt som tätt får jag hennes post. Det kan till och med vara den enda posten som kommer.
I början gick jag och la posten i rätt brevlåda. Men de senaste åren har jag tagit en penna och textat på kuvertet ”ska till nr 9” och sedan ringat in nian i adressen. Därefter har jag lagt kuvertet i postens gula brevlåda. Min förhoppning har varit att brevbäraren skulle lära sig att kolla gatunummer en gång extra, istället för att bära ut brevet två gånger.
Inte har de nya lägenhetsnumren underlättat heller. Det blir ju bara ännu mer siffror. Jag har lägenhet 1801, dvs att jag bor på åttonde våningen, första dörren till vänster från trappan räknat. Min namne bor i lägenhet 1203, dvs andra våningen, tredje dörren till vänster. Trots den extra distinktionen att posten ska till en lägenhet på andra våningen i nummer nio så delar brevbäraren glatt ut posten på åttonde våningen på nummer elva. Det kan inte vara något annat än ”sifferdyslexi”.
Ibland undrar jag hur jag (eller brevskrivaren) kan underlätta för brevbäraren att läsa siffrorna rätt?

Detta är ett inlägg dag 19 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Kommunikation och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

