Mitt hem är en borg … (#blogg100)

Man brukar säga ”mitt hem är min borg”, men själv kunde jag idag konstatera att mitt hem är EN borg, en näst intill ointaglig sådan.
Det hela började tisdag kväll strax efter halvsex. Jag hade varit hemma en sväng efter jobbet och skulle sedan bort kl 18. Precis när jag låst ytterdörren kommer jag på att jag glömt något i lägenheten. Då har ett av låsen så att säga gått i baklås. Det finns inte en chans att det ska gå att låsa upp.
Men jag bestämmer mig för att ändå ge mig iväg för att fullfölja kvällens planer väl medveten om att jag kanske är utlåst. Jag har också en plan B för vad jag gör om låset fortfarande strejkar några timmar senare.
Hemma igen kl 21 konstaterar jag att det går inte att rubba sjutillhållarlåset. Jag har (eller snarare hade) ett 26 år gammalt säkerhetslås med två nycklar. Låsen måste låsas i rätt ordning och låsas upp i rätt ordning. När dörren väl är låst så sätts dörrhandtaget ur funktion. Så läget är så att säga låst.
Jag sätter plan B i verket och åker hem till mina föräldrar och bäddar på golvet. Det känns bra att sova på saken och det verkar onödigt att ringa en låssmed på jourtid.
Onsdag morgon gör vår fastighetsskötare ett försök att låsa upp dörren och konstaterar även han att det gamla låset är orubbligt. Här ska ingen komma in. Samma sak säger låssmeden när han kommer halv nio. Det är inget annat att göra än att borra upp låset och byta ut det.
Det visar sig vara lättare sagt än gjort. Det som var ett modernt säkerhetslås i slutet av 80-talet visar sig fortfarande vara mycket säkert. Det är inte bara att borra upp. Det handlar lika mycket om att slå sönder låset, lirka med låsets innehåll och samtidigt försöka få dörrhandtaget att fungera igen. Medan jag står på svalen, som vi säger i Göteborg, så känns det som en omöjlighet att vi ska komma in. Mitt hem har blivit EN borg, ett ointagligt fäste.
Det tog nästan en och halv timma innan låsen satts ur spel och dörren äntligen kunde öppnas. En halvtimma senare har det gamla säkerhetslåset med två nycklar ersatts med ett modernt lås med en nyckel. Nedräkningen har börjat när kommer den låsfria dörren?
Nu ett dygn senare tänker jag att det var ändå tur i oturen att det hände en vanlig vardagskväll i mars och inte en sen natt när jag återvänder från en semesterresa och jag inte har nyckeln till mamma och pappa med mig.

Detta är ett inlägg dag 12 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mitt hem är en borg … (#blogg100)

  1. Ping: Från utlåst till inlåst (#blogg100) | En vandrares tankar

Kommentera

