Vad ska man planera först? Datum eller resmål (#blogg100)

Så här års är det hög tid att planera sommarens resplaner. Men då hamnar man lätt i frågan vad ska jag planera först; ledigheten eller resan? Det går inte att resa om jag inte kan få semester och vet jag inte när jag kan få semester så kanske jag inte kan resa.
Vissa resor blir ju snabbt fullbokade, men du kan ju inte boka och betala anmälningsavgiften om du inte vet att du kan ta ledigt.
Ibland känns den planeringen som moment 22. Några gånger har jag missat resmål för att semestrarna fastställs så sent under våren.
Men jag brukar göra så att jag listar några alternativa resor och bestämmer prioriteringsordning. Sedan lägger jag in mitt semesterönskemål i den gemensamma planen på jobbet. Medan den väntar på att fastställas håller jag koll på bokningsläget för resan. Samtidigt försöker jag stämma av med mina kollegor om det är någon som kan tänka sig att jobba just den eller de veckorna jag vill vara borta.
Går det inte att samplanera så är det dags att ta fram prioriteringslistan och se om det finns något annat resealternativ.
I år hoppas jag kunna lägga sommarens resa i augusti. Just nu ser det ut som planen ska gå i lås. så snart kan jag nog boka resan.

Detta är ett inlägg dag 11 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Detta inlägg publicerades i #Blogg100, Resor och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar