Tips nr 5 för att orka (#blogg100)

Vatten, vatten, vatten är också ett knep för att orka. Först av allt gäller det att ta med sig tillräckligt mycket vatten i ryggsäcken och sedan gäller det att komma ihåg att dricka.
Själv brukar jag använda en vattensäck. Den rymmer mycket och samtidigt är vikten hela tiden jämnt balanserad. Dessutom slipper jag att ta av mig ryggsäcken vid kort pauser, eftersom man dricker via en slang med munstycke. Låter jag dessutom den fyllda vattensäcken stå i hotellrummets kylskåp så håller sig vattnet relativt kallt under dagen.
Det är inte alltid man känner sig törstig, men det är ändå viktigt att kontinuerligt tillföra vätska till kroppen. Så rådet är:
     5 Kom ihåg att dricka och ta med tillräckligt med vatten. 
En sak till om vattnet. Jag brukar nästan alltid nöja mig med kranvatten. I alla fall inom Europa. Självklart avstår jag kranvattnet när man uttryckligen får order att inte dricka det. Men dricker invånarna vattnet så dricker jag det.
Till exempel var jag i Israel 1999 och där drack jag kranvatten utan bekymmer. Jag var med i en grupp på tolv personer och några fick magproblem. Men sambandet mellan dem var inte om de drack kranvatten eller vatten köpt på flaska. Skiljelinjen gick istället om de ätit en rekommenderad bakterietablett. Vi som tog tabletten mådde bra, men de som lät bli fick åkommor oavsett vattensort.
Men oavsett vatten på flaska eller vatten från kran. Drick!

Detta är ett inlägg dag 7 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Mat & dryck, Vandring och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

