Tips nr 4 för att orka (#blogg100)

Det där med stavar har jag tyckt verkar ganska fånigt. Åka skidor utan skidor så att säga. Jag hade inte förstått vilken hjälp en stav kan vara, utan led av ständig värk i knäna på mina första vandringsresor.
Men så en sommar för tio år sedan var jag på Korsika med en vännina som alltid har stavar. Nu bar det sig inte bättre än att hon fick en skada på en hand under en längre vandring, så jag fick ta hand om hennes ena vandringsstav. Döm om min förvåning; jag hade ingen värk i knäna den kvällen.
Sommaren efter var vi i sydfranska alperna och vandrade. Då lånade jag två slalomstavar på hotellet och använde på våra dagsturer. Det var samma positiva resultat.
Så hösten 2004 fick jag ett par egna hopfällbara stavar som sedan varit med på alla vandringsresor.
När jag sedan var i Dolmiterna sommaren 2005 fick jag några riktigt bra instruktioner på hur jag skulle använda stavarna. När man går uppför så sätter man ner staven lite bakom sig, ungefär som när man stakar när man åker skidor. Däremot när man går nerför så ska man sätta ner staven framför sig i färdriktning om man ska få stöd och avlastning. Det är lite trixigt innan man får till tekniken. Staven får dessutom gärna vara lite längre än när man går upp. Det är ju lätt att justera längden på en hopfällbar stav.
Så dagens tips är:
     4 Använd stavar för att avlasta knäna och använd de rätt så de ger stöd.
Jag klarar mig oftast med att bara använda en stav. Men när det är riktigt brant nerför så blir det två. Jag tar alltid med mig båda stavarna i ryggsäcken. Det har haft den positiva effekten att jag i min tur kunnat låna ut en stav när någon medvandrare vrickat foten eller skadat benet på något sätt.

Detta är ett inlägg dag 6 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

