Vandringsresor (#blogg100)

När det gäller att göra vandringsresor så kan man ordna mycket på egen hand. Men om man som jag oftast reser ensam så är det oftast både bättre och roligare att åka med en researrangör som är duktig på att göra just vandringsresor. Ibland får jag frågan hur jag hittar just mina resor. Därför har jag satt ihop en sida med en länksamling både med dem jag rest och dem jag fått rekommendationer om. Det handlar enbart om resor utanför Norden.

Min första vandringsresa gjorde jag 2000 med Temaresor till Provence i Frankrike. De kallar sina vandringar för strövtåg och anger också svårighetsgraden för varje resa. Jag brukar nöja mig med en eller två kängor i svårighetsgrad, men har gjort någon tre kängors också. Det har stämt bra utom den gången jag och kompis bokade en två kängors resa som sedan ändrades till tre. Det blev väl tufft någon enstaka vandring.
En annan fördel med Temas resor har varit de duktiga guiderna och de fantastiska picnicluncherna.

Jag har gjort några resor med Langley och då planerat egna vandringar på till exempel Korsika. Men de genomför också vandringsveckor med lokala vandringsledare.

De flesta arrangörer av vandringar utanför Norden använder sig av flyg för transport till resmålet. Några erbjuder val mellan flyg och buss. Dessutom finns det arrangörer som satsar bara på buss. Leidex är en av de senare som ordnar bussresor till vandringsområden i Österrike och norra Italien. Det är ett mycket billigare alternativ än många av de andra arrangemangen, men kanske inte alltid så bekvämt med dygnslång bussresa till alperna.

Efter att ha testat flera olika upplägg så föredrar jag en snabb resa till resmålet, ett bra boende, god mat och väl förberedda turer. Men var sak har nog sin tid.

Här hittar du min länksamling till researrangörer.

Detta är ett inlägg dag 2 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vandringsresor (#blogg100)

  1. plommontomat skriver:

    Hej! Visste inte om att du brukade göra vandringsresor i sydfrankrike. Kommer du skriva något om det? Jag är nyfiken med tanke på min blogg tomatsallad.

    Gilla

    • acjgbg skriver:

      Jag vet inte säkert. Det ligger inte med i planen för #blogg100 Utöver en del allmänna inlägg så har jag planerat att skriva mer från förra sommarens tur i Skottland och sedan har jag flera turer på Korsika som jag tänkt göra något på. Inte minst om den gången som jag tappade omdömet. Så Provence och andra områden är längre ner på listan.

      Gilla

      • plommontomat skriver:

        Korsika är jag också intresserad av så jag har lagt tlll dig i Feedly så jag kan följa dig. Jag skriver ju på bok, Strövtåg runt Antibes som innehåller en del vandring men bara dagsturer och mest på GR51.
        Om du drabbas av önskan att blogga mer än ett inlägg om dagen så får du gärna gästblogga hos mig :-).

        Gilla

      • acjgbg skriver:

        Jag ska fundera om jag kan göra något från Korsika åt dig.

        Gilla

Kommentera

