Planeringen är halva resan (#blogg100)

Idag börjar #blogg100 igen – en utmaning om att blogga varje dag 100 dagar i ett streck. Jag tänker vara med i år igen. Förra årets utmaning var ett sätt att komma ikapp med det jag ville skriva från resor jag gjort. Min ambition när vi passerat dag 100 var att fortsätta, men tyvärr har annat tagit tid. Nu tar jag ett nytt tag igen.
Den här gången tänkte jag både skriva om resor jag gjort, men också om resor jag planerar. En del andra tankar ska det också bli.
Planering är halva resan sägs det. Så just nu låter jag idéerna flöda inför årets resa/resor.
Det finns massor av inspiration att hämta på researrangörernas hemsidor. Men trots sökmöjligheterna så är det ändå något visst att få bläddra i en riktig katalog. Men det är inte många som har kvar de traditionella katalogerna på papper. Istället har resebyråerna satsat på trycksaker där man varvar reportage och notiser. Man ger mera smakprov på sitt utbud än en ordentlig överblick av vad man faktiskt har att erbjuda. Syftet verkar vara mer att inspirera än möjlighet att planera. Till och med Temaresors klassiska tjocka katalog har blivit en blandning av notiser och längre resepresentationer. Borta är årsöversikten som ger en överblick av när på året olika resmål är aktuella.
Det här passar säkert många, men jag saknar de tjocka katalogerna som gav en ordentlig överblick. Men de kataloger som finns, de finns och som sagt nätet erbjuder massor av inspiration för en reseplanerare. Så nu börjar årets resa och planeras med hjälp av både nätet och trycksaker.

Detta är ett inlägg dag 1 i utmaningen #blogg100.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

