Bland bergen i Glenncoe (Skottland dag 1)

Den här veckan ska jag återta Skottland! Låter det konstigt?
Den här gången har jag tänkt fylla resan med positiva erfarenheter och minnen. Senast jag var här så var resan egentligen bra, men andra omständigheter gör att jag inte alltid minns den så. Nu tyckte jag att det var dags att efter fjorton år återvända och bara samla bra minnen. Vad är då bättre än att vandra i det fantastiska skotska landskapet?
Men om det tog lång tid att bestämma mig för att återvända till Skottland, så tog det också lång tid att resa dit. 4.20 låste jag ytterdörren i Göteborg för att hinna med flyget från Landvetter till Arlanda 6.35. På Arlanda var tre timmars väntan, varav jag sov hälften på en bänk vid gaten för flyget till Edinburgh.
Men även danskar och norrmän fick ta vägen via Stockholm. Här gick det inte att ta olika vägar för att mötas i Skottland, som man sjunger i visan, utan alla skulle med samma flyg. Väl framme i Edinburgh väntade en bussresa tvärs över landet, en sträcka på närmare 25 mil på smala men vackra vägar. Så tretton timmar var jag på resande fot innan vi kom fram till hotellet i Fort Willams.
På något sätt glömmer man den långa resvägen när de gröna bergen reser sig runt bussen, de vackra bergen i Glenncoe, som finns med bland Björn Afzelius låtskatter. Jag vet inte om det var den som reseledaren tänkt spela, men CD-spelaren var trasig. Själv tog jag fram min iPod och lät ”Bland bergen i Glenncoe” från skivan Don Quixote sätta mig i stämning för den kommande veckan i Skottland. Själv glömmer jag inte de vackra bergen i Glenncoe trots att jag inte har dem på bild. Istället har jag fångat en modern vattengud vid inloppet till Fort Williams och i bakgrunden andra gröna berg.

20130719-225812.jpg

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

