En begränsad ökenvandring

20130430-192558.jpg
Den sjunde och sista dagen på Gran Canaria 2011 var en dag på egen hand i San Augustin. En del valde sol och bad, andra shoppade men flera andra passade på att göra en vandring på egen hand. Själv tog jag på mig vandringssandaler, laddade ryggsäcken med vatten och tog sikte på öknen vid Maspalomas.

20130430-193639.jpg
Från San Augustin till Maspalomas via Playa des Inglés är det en enda lång badstrand. En stor del av sträckan fram till Playa des Inglés finns en fin gångväg som gör det bekvämt att promenera, men bitvis är man hänvisad till själva stranden om man inte vill gå på vanliga gator.
Framme vid Playa des Inglés ändrar stranden karaktär och sanden tar allt mer över. Vid sidan av stranden växer sanddynerna och Maspalomas ökenområde breder ut sig. Det finns markerade leder, som man vill att besökarna använder när man vill gå genom det fyra kvadratkilometer stora ökenområdet.
Det är tungt och varmt att gå i sanden, men det är relativt tyst och fjärran från det ljudliga badlivet på stranden. Det är en miljö som inbjuder till eftertanke och reflektion. En bit in i ökenområdet får jag en god överblick över viken som jag följt fram till själva öknen. För mig blev det här en fin avslutning på vandringsveckan och temaresan. Hade jag tänkt mig för så hade jag bokat en extra vecka för sol och bad, men det får bli en annan gång.

20130430-194515.jpg

Detta är ett inlägg dag 99 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu handlar det om en vandringsresa på Gran Canaria i februari 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

