Febrig stadsvandring i Las Palmas

20130422-215209.jpg
Den andra vandringsdagen på Gran Canaria vaknade jag och kände mig inte helt bra. Men eftersom det stod stadsvandring på programmet så tyckte jag att det var bra att följa med för att känna vad krafterna räckte till. Dessutom började vi med en busstur så det var inte så ansträngande. Första stoppet var vid Castillo de la Luz (Ljusets borg), som på 1400- och 1500-talet var en viktig del av försvaret av hamninloppet.

20130422-215246.jpg
Vi stannade också till vid den långa sandstranden, även om det inte lockade till bad den här dagen.

20130422-215311.jpg
Det var först när vi kom till Las Palmas äldsta stadsdelar (La Vegueta) som det var dags att börja gå. I de här gränderna sägs Christopher Columbus ha vandrat innan han gav sig av på sina upptäcktsresor. Här finns välrenoverade hus från kolonialtiden.

20130422-215334.jpg
Ett av de här husen var nu museum så att vi också fick se det från insidan. Jag erkänner att jag hade inte så mycket fokus på utställningarna i huset, utan mer letade efter en stol att sitta på allt eftersom febern steg.

20130422-215359.jpg
Vi tog också en tur till ett torg för att se hundarna i brons som är något av Gran Canarias signum.

20130422-215409.jpg
När vi kom till saluhallen var det dags att skiljas åt för lunch på egen hand. Själv styrde jag direkt stegen tillbaka till hotellet. På vägen dit gjorde jag tre inköp; en ask paracetamol (starkare än hemma) för att bli av med febern, flera flaskor med vatten att dricka och en klase bananer för att eventuellt få i mig något att äta. Strax efter klockan 13 drog jag för gardinerna i mitt hotellrum och började sova. Varje gång jag vaknade drack jag massor av vatten och ibland var det dags för mer febernedsättande. När jag till slut vakna på kvällen klockan 20 kände jag att febern hade släppt. Det verkade kunna bli vandring trots allt.

Detta är ett inlägg dag 91 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu handlar det om en vandringsresa på Gran Canaria i februari 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor, Vandring och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

