Sociala media är mainstream

Favorit i repris kan man nog kalla sessionen ”I say cheese and you like me” som Sarah Bernhardt Larsson (sa_na_si) och Niklas Strandh (Deeped) höll på söndagen på WebCoast. Det var ett föredrag som de redan hållit på en serie konferenser under våren. Men många deltagare på WebCoast ville också höra deras analys av trender och vad som är på gång inom sociala medier.
Först av allt kan vi konstatera att social media blivit mainstream och där med borde vara en integrerad del i alla kommunikationsstrategier. Tänk själv hur ofta någon säger ”Det hörde jag på Facebook”.

20130418-222133.jpg
Även om det finns många olika kanaler inom sociala media så är det sju stora som dominerar: Facebook, Youtube, Twitter, Skype, LinkedIn, Instagram och Pinterest.
Många känner oro när de inte kan vara uppkopplade för att kolla sina konton. Det finns till och med ett begrepp för det; nomofobi.
Bland trender som jag minns kan jag nämna;
– Second screen, vi tittar på en skärm men har en till i gång.
– Content is king, det gäller att leverera innehåll som är så relevant att det delas vidare.
– Rörliga bilder ökar, till exempel korta filmklipp på Twitter.
– Ljud i form av podcast ökar.
– Storytelling, berättelserna är viktiga.
– Lifelogging, vi registrerar träning, var vi är, vad vi gör m.m.
Själva sammanfattade Sa_na_si och Deeped trenderna i fem punkter:
– Innehållet är ditt kapital
– Tänk 360 grader
– Mobilen är den första och den andra skärmen
– Influence marketing
– Socialt sök
Vill du se och lyssna på sessionen finns den inspelad.

20130418-224930.jpg

Detta är ett inlägg dag 86 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Fast just nu försöker jag sammanfatta intrycken från årets WebCoast, en knytkonferens som odnades för tredje gången i Göteborg i mars 2013.

Advertisements

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Kommunikation och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s