Kreta dag 13: Åter till Elafonissi

20130409-231742.jpg
Berget ser högt ut, men det ser också längre ut än vad jag kan minnas. Har jag verkligen gått på den sluttningen i stekande sol? Bilden ovan tog jag när vi återvände till den underbara stranden vid Elafonissi på Kreta.
En vecka tidigare hade jag gjort en av mitt livs tuffaste vandringar på just den bergsluttningen. Om allt varit som det skulle så hade det inte varit så tufft men jag drabbades av ”överhettning”. Den stekande solen blev för mycket och jag blev yr och hade svårigheter att genomföra vandringen. Trots vätskeersättning släppte inte yrseln. Det var först när jag kom på att kyla kroppen och huvudet med ett vattenindränkt badlakan, som jag fick ner kroppstemperaturen och återfick min energi. När vi väl kom fram till Elafonissi så var det viktigare att dricka och återhämta sig än att bada. Så därför lovade jag mig själv att återvända och få ägna en hel dag åt att vara på stranden.
En av de sista dagarna på Kreta 2011 var det dags att följa med på utflykt dit. Det visade sig bli mer komplicerat än när vi åkt med kollektivtrafik på egen hand, för turistbussen gick sönder strax utanför Platanias. Men efter en halvtimmes väntan var vi på väg igen till den soliga och vackra stranden. Det blev en skön och lat dag med många bad. Jag tittade flera gånger bort mot den bergssida där vi gått en vecka tidigare. Både den strapatsrika vandringen och den lata dagen på stranden var väl värda att uppleva. En sak har jag lärt mig; en scarf på huvudet kan aldrig ersätta en hatt när solen ligger på.

20130409-233810.jpg

Detta är ett inlägg dag 77 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Det här var ett inlägg från Kreta 2011 som aldrig blivit klart.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Vandring och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

