Lyft blicken mot taket

20130328-190438.jpg
Har ni lyft blicken och sett hur husen ser ut ovanför ögonhöjd? Den utmaningen gav mig teckningsläraren på gymnasiet. Varje gång jag haft förmånen att se taken i Göteborg från torn och höga byggnader så har jag skänkt honom en tanke. Ibland kommer jag ihåg att lyfta blicken även från marknivå.
Står man på Gustaf Adolfs torg i Göteborg och tittar på Börsen finns det anledning att lyfta blicken. Högst upp på byggnaden finns sex figurer. När vi gjorde en Geekwalk för att titta på statyer och konst i höstas så stannade vi till och slog upp vad figurerna, fyra kvinnor och två män, ska symbolisera. Det är från vänster:
Idogheten, med slända och timglas
Lyckan, med palmkvist, krona och ett klot (ibland också kallad Freden)
Handeln, i Mercurius gestalt
Sjöfarten, i Neptunus gestalt
Rikedomen, med vinstock och ymnighetshorn
Industrin, med stav och roder.
Har ni inte sett dem så ta en titt när ni passerar.

Detta är ett inlägg dag 65 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Men just nu har jag tagit paus från resorna och fokuserar istället vandringar i Göteborg och på andra platser i landet.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Konst. Bokmärk permalänken.

Kommentera

