Vem var det som tog i dörren? (Kenya dag 13:8)

Jag brukar aldrig bli rädd, men jag erkänner att sista kvällen i Kenya i januari 2012 så hade jag hjärtat i halsgropen en stund.
Det var en ovanligt lugn kväll och det märktes att många av gästerna för jul och nyår redan hade lämnat hotellet. Efter middagen passade jag på att betala räkningen för måltidsdrycker med mera i receptionen eftersom bussen till flygplatsen skulle gå tidigt nästa morgon.
Efteråt gick jag direkt tillbaka till mitt hotellrum som låg på gaveln av en liten radhuslänga. Jag hade inte mer än hunnit in, stänga och låsa dörren så knackade det. Min första reflex var givetvis att öppna dörren. Men jag sansade mig och frågade vem det var och vad man ville. Jag fick ett obegripligt svar samtidigt som jag såg dörrhandtaget tryckas ner. Jag var glad att jag hade låst.
Vad gör man? Jag ringde i alla fall receptionen och frågade om det fanns någon från hotellet som haft anledning att söka mig. Svaret var nej, men de frågade efter rumsnummer och skulle kolla omgivningen.
Själv satte jag en stol under dörrhandtaget innan jag gick och la mig.
Efteråt har jag fått höra att det är just första dagen och sista kvällen som är de tillfällen då de flesta stölder och andra brott sker. Första dagen för att man slappnar av efter resan när man når sitt hotell och då kanske släpper uppmärksamheten på sitt bagage. Sista kvällen för att man då redan är på väg hem och återigen släpper en del uppmärksamhet.
Jag har också insett att det är ju den dagen som man tar med kontanter eller kontokort till receptionen för att göra upp sin räkning. Visst är det lätt att då hålla koll och följa efter den som precis varit och betalat. Jag säger inte att det var så den här gången. Men jag undrar fortfarande vem det var som kollade om jag hade låst min dörr?

20130317-210932.jpg
Den sista eftermiddagen i Kenya tog jag en extra promenad i hotellets trädgård och hittade då det fantastiska trädet på bilden ovan.

Detta är ett inlägg dag 58 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu skriver jag om en resa till Kenya jul och nyår 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

