Strandpromenad (Kenya dag 9)

20130309-201342.jpg
Efter den långa, skumpiga och dammiga resan var det skönt att komma fram till kusten och Diani Beach. Det ligger ett par mil söder om Mombasa, med en två mil lång sandstrand vid Indiska oceanen kantad av hotell och resorts för den som älskar sol och bad.
Själv brukar jag göra så kallade vandringsresor i stort sett varje år, men även utanför arrangerade resor brukar jag ge mig ut på egna turer. Men det var bara att glömma i Kenya. Utanför de fina hotellen kantades vägarna av slum och enkla förhållanden. Hotellen var inhägnade och entréerna var välbevakade. Ingen terräng för en ensam kvinna att vandra i.
Nej, det fick bli stranden istället. Men att tillbringa en hela vecka i en solsäng är inget för mig. Så om jag inte kunde gå i naturen, så kunde jag i alla fall vandra på stranden. Så nästan varje dag tog jag ett antal promenader vid vattenbrynet. Först 15 minuter åt ena hållet och sedan 15 minuter åt andra hållet. Max en eller en och en halv timma i taget med tanke på solen. Men efter någon timmas vila i skuggan och ett svalkande bad så var det dags för en tur till.
Givetvis fanns det gott om försäljare på stranden. Men på något konstigt vis förstod de mitt nej. Så jag fick gå ganska ostört och lyssna på min talbok, medan jag njöt av det varma och soliga vädret.
Det var fina bad innanför de skyddande reven. Själv var jag aldrig ut till sandreven utan nöjde mig att betrakta dem från avstånd.

20130309-201536.jpg

Detta är ett inlägg dag 46 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren. Just nu skriver jag om en resa till Kenya jul och nyår 2011.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

