Räknar vi alltid med mobilen

Do we take mobile media for granted? Det var rubriken på ett av de seminarier som jag besökt under MEG (mediedagarna i Göteborg) den 7-8 mars.
Det finns alltid saker som vi tar för självklara. Numera är det våra mobiler som nästan är en förlängning av vår kropp. Hur sårbara vi är märks när vi tappar mobilen eller när elnätet slås ut så vi inte kan ladda den. För i mobilen finns kontakter, våra sociala nätverk och allt övrigt annat.
När jag lyssnar på de två forskarna och deras studier så kommer jag att tänka på hur förbryllad jag var i Kenya förra vintern. Där såg jag många mobiler, även i isolerade områden utan elektricitet. På en utflykt till en ö i södra Kenya, som jag ska återkomma till i ett senare inlägg, så frågade vi; Hur kan ni ladda mobilerna när ni inte har ström?
– Det gäller att känna någon som arbetar på hotellet. De har ett dieselaggregat. Känner man någon som jobbar där kan man få hjälp att ladda telefonen.
Det finns enkla och praktiska lösningar på det mesta. I samband med orkanen Sandy i höstas så fanns det flera som ordnade provisoriska laddare med bilbatterier och andra lösningar. För många var det viktigt att kunna använda mobilerna för kontakter och information.
Numera håller vi kontakt med mobilen när vi ska ses på stan. Förr gällde det att hålla tiden och ses där man bestämt. Men vad händer då när batterier är urladdat eller mobilen rent av försvinner? Ja ibland tar vi våra smartphones för självklara, kanske mer än vad vi borde.

Detta är ett inlägg dag 45 i utmaningen #blogg100. Jag har antagit utmaningen för skriva klart inlägg från ett antal olika resor de senaste åren.

Om acjgbg

Jobbar med information och bor i Göteborg. På fritiden lockar resor, vandringar, konserter, vänner, mat, vin och bra böcker.
Det här inlägget postades i #Blogg100, Kommunikation, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

